För er som kund är rätt komponent i rätt tid, på rätt plats och med rätt kvalitet viktigt. Att leverera detta fullt ut till er som kund tillför mervärde och är en framgångsfaktor i leveranskedjan.
Oavsett storlek på ert företag och era behov är vi rätt partner som erbjuder spetskompetens inom varje del av produktflödet. Det leder till ett partnerskap och en givande resa tillsammans, där både era och våra affärsintressen pekar i samma riktning. På vägen gör vi skillnad genom att leverera resultat – inte bara tid.
Vi hjälper kunderna med att ta fram offerter och underlag för att kunna lämna offerter. Arbetet kräver en stor teknisk förståelse för produkten samtidigt som man behöver ha med sig. Som offertingenjör navigerar du i gränslandet mellan teknik och affär och du har förmodligen med dig en teknikutbildning med affärsintresse eller en utbildning inom Supply Chain Management. I många fall blir leverantörskontakter en viktig del av arbetet och din affärsmässighet blir ett viktigt verktyg.
Ofta behövs det en teknisk resurs i säljorganisationen hos våra kunder där man ofta jobbar med tekniskt avancerade produkter eller produkter som anpassas utefter kundens specifika krav. Som teknisk säljare jobbar du ofta i projektteam inom försäljning men har en stark koppling till företagets ingenjörsavdelning.
När kundernas produkter skall ut i produktion är det viktigt att rätt material finns på rätt plats vid rätt tid. Det kan handla om att man skall ha material för produktion av höga eller låga volymer, båda aspekter med sina utmaningar.
I rollen som strategisk inköpare hanterar man antingen avgränsade kategorier eller hela sortiment och jobbar med att bygga upp och utveckla leveranstörsbeståndet med levarantörskvalificering och förhandlingar för att ha underlag att avropa mot. I rollen har du daglig kontakt med både utvecklingsteam och leverantörer.
Som teknisk inköpare blir du en del av inköpsorganisationen och jobbar ofta med produkter som har ett starkt tekniskt innehåll. I många fall jobbar man med produktutveckling eller kundanpassade lösningar som gör att det tekniska perspektivet är av stor vikt.
I rollen som projektinköpare jobbar du i ett specifikt team.
Här jobbar du med att hitta leverantörer för att bredda leverantörsbasen eller i samband med att man utvecklar nya produkter.
Som inköpsspecialist hjälper vi kunderna med specialistkunskap antingen inom specifika branscher, specifika produkter eller företagets egna inköpsprocesser. Här matchar vi en individs unika erfarenheter med våra kunders specifika behov.
Denna kvalitetsinriktade resurs jobbar med att kvalificera och följa upp att leverantörer uppfyller de kvalitetskrav som företaget/produkten/branschen ställer
Inom produktionsoptimering hjälper vi kunderna med att analysera och studera produktionsmiljön för att hitta förbättringar gällande produktivitet, kvalitet och säkerhet. Här gäller det att ha en god förståelse för varje unik produktionsprocess för att kunna hitta effektiva åtgärder. Efter mätning och analys hjälper vi till med att konkretisera åtgärder som kan vara allt ifrån mindre intrimningar till stora ombyggnationer.
Sigma Group består av ledande konsultföretag med målsättningen att göra kunderna mer konkurrenskraftiga. För att nå dit och hålla det löftet kombinerar vi vårt tekniska kunnande, vår spetskompetens och vår passion för att hela tiden utveckla nya och bättre lösningar. Vi är över 5,000 medarbetare i tretton länder. Sigma ägs av Danir som i sin tur ägs av Dan Olofsson-familjen.